fredag, august 25, 2006

Med luft under hobbiten


Jeg mellomlanda på Bodø lufthavn her om dagen. Det er ikke så spennende i seg sjøl. Det er heller ikke på grunn av de fantastiske fjella rundt Bodø som gir grunnlag disse skriblerier, sjøl om det fort kunne vært det. Ja der sier du noe. OK, la meg i forbifarten påpeke at det var veldig vakre fjell og at Norge er nydelig.

Men til poenget. Forsvaret har jo en base i Bodø. Her er det F16-fly kunne deres info-side fortelle meg. Grunnen til denne søken etter mer kunnskap om forsvaret i Bodø er hva jeg så da jeg mellomlanda. For når vi kom seilende over flyplassen mot den lille stripa vi skulle lande på så jeg noe underlig. Jeg tenkte at det må jo være her hobbitene bor. For det var massevis av små hobbit-hus langs hele stripa. Små, søte og gressdekte så de ut som en liten bakkehaug noen hadde hult ut og satt en dør på. Jeg ventet nesten av Frodo og alle vennene hans skulle komme slentrende, ønske oss velkommen og by på en kopp te.

Men så var det ett av husa som hadde døren åpen og da så jeg hvem som bodde der. Det var et lite fly, da antakelig et F16. Hvor genialt! Forsvaret har kamuflert basen sin som en hobbit-landsby. Når man tror at det går isbjørner i gatene, hvorfor stusse over at det bor et knippe hobbiter mellom fjella? Ingen vil noen sinne finne på å bombe våre fly i Bodø. Bedre kamuflasje skal man lete lenge etter. Jeg bøyer meg i støvet. For en gjeng. Og ikke nok med det. Luftforsvaret i Bodø er ikke bare oppdatert i litteraturens og filmens verden, men har skjønt at det skjer ting. Fra infosidene:

"Luftforsvaret skal møte den nye tiden med et mobilt, modulbasert og nettverksbasert luftstridskonsept."

Bare pass dere alle terrorister, skurker og hærer der ute som vil komme å ta landet vårt! Dere finner ikke flya våre og når dere minst venter det så sender vi det mobile, modul-og nettverksbaserte luftstridskonseptet vårt på dere!!!

8 Comments:

At 1:05 a.m., Blogger Morten said...

Forsvaret er noen artige karer de.

 
At 11:36 a.m., Blogger SimenJW said...

Jaja, la de nå få holde på. Tross alt bedre at de -leker- krig og da lever i sine egne små bobler og hobbithus, enn at de faktisk løper rundt og plaffer ned folk.

Vel... forresten. De gjør jo det også.

 
At 7:01 p.m., Anonymous Anonym said...

trivelig i trondheim eller? var selvfølgelig i oslo da du var her oppe, men håper på gjenbesøk!

 
At 11:03 p.m., Blogger Ida said...

Takk for info. Hvis det noen gang blir krig i Norge, skal jeg samle alle fadderbarna mine der, sånn at de ikke blir skadde.

 
At 12:33 p.m., Anonymous Anonym said...

Det er tydelig at Forsvaret har leid inn Dagbladets kryssordforfatter Rolf Hansen til å skrive infosidene. Hvilket er snedig ettersom infosidene på denne måten kun kommuniserer med akademisk utdannete kvinner i alderen 25-40 år. Og huleboer-skjegge-mennene i al-Qaida? De skjønner ikke en dritt!

 
At 12:37 a.m., Blogger SimenJW said...

Storartet Snorre. Som jeg skrev til Mina, jeg er virkelig blitt en ekte skaptrønder i mitt hjerte!

 
At 11:44 p.m., Anonymous Anonym said...

haha simen, kult det! men jeg spurte egentlig janne : D

 
At 5:34 p.m., Blogger I said...

Det er avgjort - jeg verver meg! Med en slik base kan de da umulig kreve noe mer enn hobbitfysikk heller - passer meg ypperlig.

 

Legg inn en kommentar

<< Home