tirsdag, januar 23, 2007

Denne ble lenger enn planlagt, men er et rop om hjelp

Jeg har fortsatt ikke kommet over at jeg på et tidspunkt, på slutten av ungdomsskolen, så meg nødt til å bevege meg fra ungdomshylla på det lokale biblioteket og bort til det som bare het skjønnlitteratur. Jeg følte meg hjælpesløs. Visste ikke hvor jeg var. Funka denne hylla på samme måte som i andre enden av lokalet? Gjømte det seg like mye fantastisk her? Hvordan skulle man velge?

Jeg er fortsatt litt engstelig. Plutselig er det så mange som synser, stiller krav og jeg skjønner at her kan man virkelig bomme. Dessuten har jeg flytta. Vang bibliotek er altfor langt unna til å bare stikke innom å henge noen timer. Derfor bruker jeg ikke biblioteket lenger. Jeg prøvde. Det hadde rart navn og ingen forståelse for at man glemmer å levere bøkene. Det ble dyrt. Nå kjøper jeg bøker i stedet. Det blir billigere.

Jeg ble ferdig med den boka jeg leste i går. Jeg likte den godt. Den handla om en fyr som hadde en farfar som reiste ned og var med å kjempet mot facistene i Spania mellom 1. og 2. I dag gikk jeg ut for å finne en ny. Derav denne frustrasjonen, som ikke er ny, men som blusser opp med jevne mellomrom. Jeg fant ingenting jeg ville sette igang med. Jeg er ikke så veldig kravstor. Jeg vil ha noe som er helt eller mer enn halvveis oppspinn. Det bør være sånn passe lang så den ikke blir færdig med en gang, kanskje et sted mellom 600 og 1200 sider. Det bør ikke ta for lang tid å komme inn i den for jeg har ikke tid til å lese veldig lenge av gangen. Den må ha minst en, helst fler sympatiske karakterer. Jeg vil gjerne ha et variert språk som leker og overrasker, men som tar hensyn til min frykt for det moderne. Den kan godt være en eller ha med seg en historie fra fortiden. Den må ende godt og helst skrives helt ut. Jeg blir lettere irritert av bøker med mange tråder som nøstes opp så du skjønner hva som skjer, men som ikke skriver ut detaljene. Som om forfatteren ble lei av sin egen histore mot slutten og ikke gadd mer.

Jeg driter i hva andre, ukjente har ment om boka, hvilket terningkast de har gitt den eller om en lokalavis jeg aldri har hørt om sammenlikner forfatteren med en annen jeg ikke har lest noe av. Jeg kan godt være den eneste som liker boka jeg, bare jeg finner den.

Problemet er å finne boka som virker i forhold til forventningene. Ikke at den skal være forutsigbar, men den må gi den gode følelsen. Det er nok derfor jeg leser så mye ræl. Da går jeg igang uten å håpe.

6 Comments:

At 3:16 p.m., Anonymous Anonym said...

Watership Down av Richard Adams.

 
At 12:26 a.m., Anonymous Anonym said...

The Historian av Elizabeth Kostova

Den er på 642 sider, handler om Dracula, og har utrolig mye informasjon om øst-europas historie. :)

 
At 1:17 p.m., Blogger Mari said...

"The God of Small Things" av Arundhati Roy. Fantastisk bok både tematisk, språklig og gjennom måten den er strukturert på. Spenning til siste slutt! Dessuten er Arundhati indisk aktivist og ei skikkelig bra dame! ;o]

 
At 1:21 p.m., Blogger Mari said...

Eller hva med "The Infinite Plan" av Isabel Allende? Ikke hennes mest kjente, men en av de bedre, spør du meg. Jeg klarte ikke å legge den fra meg, og jeg begynte nesten å grine da jeg innså at det bare var noen få sider igjen...

 
At 10:54 p.m., Anonymous Anonym said...

Eller hvorfor ikke ta noen av de nye norske; noen av de som er nominert til P2-lytternes romanpris?

- Da kan vi i alle fall snakke om de samme bøkene.

Frøydis

 
At 3:36 p.m., Blogger I said...

Hva med Ibsens samlede? Du skjønner hva som skjer, for alt har blitt vist deg på skole-tv til det kjedsommelige gjennom ungdoms- og videregående skole, karakterene er en lett miks, og ofte går de samme igjen i flere bøker under forskjellige navn, noe som veier opp for lave sidetall i forhold til dine preferanser. Språket er pent og historiene "evig aktuelle" som norsklærere i limegrønt og lilla aldri blir lei av å si. Ibsen er herved anbefalt.


Og hvis du misforsto - jo, jeg liker faktisk Ibsen. Dønn serri. Har begynt å pløye gjennom nå.

Alternativt: Parfymen, Patrick Süskind. Det er en forbrytelse å se filmen uten å ha lest boka, for boka er fantastisk. Den er fengende, språket er underholdende på grensen til hypnotiserende, og jeg syns
Grenouille er søt. Det siste sier nok mer om meg enn om ham, men jeg står ved det.

Lykke til'a.

 

Legg inn en kommentar

<< Home